Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2011

Newsbeast.gr | ΥΓΕΙΑ : Ανησυχητική η κατάχρηση του αλκοόλ

Newsbeast.gr | ΥΓΕΙΑ : Ανησυχητική η κατάχρηση του αλκοόλ: "– Απεστάλη με Google Toolbar"

Έχετε παλιά ρούχα ή αντικείμενα; Χαρίστε τα εκεί που τα χρειάζονται!

Έχετε παλιά ρούχα ή αντικείμενα; Χαρίστε τα εκεί που τα χρειάζονται!: "– Απεστάλη με Google Toolbar"

Οταν το «καλάθι της νοικοκυράς» εγκατέλειψε τη ρετσίνα και τη δισκέτα

Λινα Γιανναρου
Κι όμως, μέχρι πριν από ένα μήνα ο πληθωρισμός υπολογιζόταν και με βάση προϊόντα όπως η ρετσίνα, η δισκέτα και το φωτογραφικό φιλμ – είδη που δεν απαντώνται εδώ και χρόνια στα ελληνικά νοικοκυριά και που σε καμία περίπτωση δεν αντιπροσωπεύουν τις σύγχρονες καταναλωτικές μας συνήθειες. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή πάντως, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του δείκτη τιμών καταναλωτή (γίνεται κάθε 4-5 χρόνια), επικαιροποίησε το περίφημο «καλάθι της νοικοκυράς» διαγράφοντας κάποια από τα παρωχημένα αυτά είδη και προσθέτοντας μια σειρά νέα. Ο πληθωρισμός τον μήνα Ιανουάριο πάντως παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα (5,2%), υπερδιπλάσιος αυτού του Ιανουαρίου του 2010 (2,4%).
Ειδικότερα, προκειμένου να προσαρμοστεί καλύτερα στις πραγματικές καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών, από το «καλάθι της νοικοκυράς» αφαιρέθηκαν η ρετσίνα, τα σπίρτα, ο κοινός ηλεκτρικός λαμπτήρας, η βενζίνη LRP (υποκατάστατο της σούπερ), το ατομικό CD player, οι δισκέτες, τα φωτογραφικά φιλμ, το κόστος εμφάνισης ενός φωτογραφικού φιλμ, αλλά και η τιμή της έγχρωμης φωτογραφίας.
Αντίθετα, ο δείκτης τιμών καταναλωτή θα υπολογίζεται εφεξής βάσει και των μπισκότων ολικής άλεσης, του τυριού με μειωμένα λιπαρά, της μαργαρίνης για μείωση χοληστερίνης, της σάλτσας ντομάτας για ζυμαρικά, του καφέ εσπρέσο και του αναψυκτικού για ενέργεια. Ακόμα, στο νέο «καλάθι» προστέθηκαν η λεύκανση των δοντιών, η μαστογραφία, το σίδερο ισιώματος μαλλιών, τα μωρομάντιλα, η βαφή μαλλιών, το αντηλιακό και το στοματικό διάλυμα. Επίσης, κρίθηκε ότι ο πληθωρισμός πρέπει να υπολογίζεται και βάσει των ΜP4, blue-ray disc, GPS, Antivirus, USB flash stick, εξωτερικού σκληρού δίσκου, αλλά και της... ψηφιακής κορνίζας. Τέλος, προστέθηκε το κόστος των διδάκτρων μεταπτυχιακών σπουδών, γεγονός που σηματοδοτεί την ξεκάθαρη αλλαγή των αναγκών της ελληνικής οικογένειας.
Συνολικά, το «καλάθι της νοικοκυράς» περιέχει 800 προϊόντα και υπηρεσίες, 26 εκ των οποίων είναι νέα, ενώ από το παλαιό «καλάθι» αφαιρέθηκαν 10 είδη. Προκειμένου να βελτιωθεί η αντιπροσωπευτικότητα του δείκτη, η Ελληνική Στατιστική Αρχή προχώρησε και στην αναθεώρηση των πηγών τιμοληψίας, επεκτείνοντας το δείγμα αναλόγως. Γενικά, η συλλογή των τιμών γίνεται από καταστήματα λιανικής πώλησης, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, λαϊκές αγορές, κ.λπ., που θεωρούνται αντιπροσωπευτικά σε 24 επιλεγμένες πόλεις (Αθήνα-Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο, Καβάλα, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Βόλος, Κοζάνη, Κομοτηνή, Μυτιλήνη, Σέρρες, Λαμία, Κέρκυρα, Ρόδος, Τρίπολη, Εδεσσα, Μεσολόγγι, Αγιος Νικόλαος, Λευκάδα, Αμφισσα, Ηγουμενίτσα και Γρεβενά).
Ο νέος δείκτης τιμών καταναλωτή βασίστηκε στα αποτελέσματα της έρευνας οικογενειακών προϋπολογισμών 2008, ενώ έχει έτος βάσης το 2009 που θα ισχύει για τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας.
Παρά τις εκτεταμένες αλλαγές, ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο δεν διαφοροποιήθηκε από τον Δεκέμβριο του 2010, παραμένοντας στο 5,2% εξαιτίας και των ανατιμήσεων από τις αυξήσεις των έμμεσων φόρων. Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, από τις 35 βασικές κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σημειώθηκαν στην τιμή της βενζίνης (42,1%), του πετρελαίου θέρμανσης (30%), των τσιγάρων (20,3%), των αλκοολούχων ποτών (16,3%), των ασφαλίστρων μεταφορών (12,4%), του ηλεκτρισμού (10,8%), της νοσοκομειακής περίθαλψης (9,7%), των λαχανικών (9,2%) και των κοσμημάτων-ρολογιών (8,7%). Στον αντίποδα, μείωση κατεγράφη σε φάρμακα (17,3%), τέλη κυκλοφορίας (8,6%), φρούτα (4,4%), ρούχα και υποδήματα (2,3%). Σύμφωνα με εκτιμήσεις, φέτος ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 2,2% (κατά μέσο όρο) έναντι 4,7% πέρυσι.

www.kathimerini.gr